Studies in performing arts and communication

Course Description

Level: Degree Programme

Degree Class: L-3 R - Content in Italian
Discipline delle arti figurative, della musica, dello spettacolo e della moda

Department: CIVILISATIONS AND FORMS OF KNOWLEDGE

Admission: Free

CFUs: 180

Duration: 3 years

Website: http://www.cfs.unipi.it/disco/

The DISCO degree course focuses on the study of disciplines related to communication, as well as the languages of cinema and entertainment. The course is divided into two degree programmes: Entertainment and Communication The first common year provides a solid basis in Italian literature, history, psychology, pedagogy, aesthetics, art history, computer skills and English language. In the second year, the student chooses between two different tracks: Disciplines of figurative arts, music, entertainment and fashion: The focus is on cinema, music, entertainment, costume and theatre, offering practical experiences through workshops, seminars, internships and traineeships. Communication sciences: This programme provides knowledge and skills in the field of communication through the study of disciplines such as philosophy, ethics, and economics. It also explores the development and implications of information-related technologies, including artificial intelligence.   The tracks offer the opportunity to study abroad at European universities. It is also possible to obtain a double degree in collaboration with USI (Università della Svizzera Italiana).The Bachelor’s degree gives access to the Master’s degree course in Communication, Media, Technologies | CoMeTe (LM-92).

Content in Italian
Per l'ammissione al Corso di Laurea sono richieste le conoscenze di base che di norma si acquisiscono con un Diploma di Scuola media superiore. In ogni caso, chiunque si iscriva dovrà possedere:

° la capacità di esprimersi perfettamente in italiano scritto e orale;

° una buona formazione culturale di base.

Il possesso di entrambi questi requisiti sarà verificato con criteri e forme che verranno precisati dal Regolamento didattico del Dipartimento di Civiltà e forme del sapere, al quale si rimanda anche per le modalità di recupero di eventuali debiti formativi.

Content in Italian
Per l'ammissione al Corso di Laurea sono richieste le conoscenze di base che di norma si acquisiscono con un Diploma di Scuola media superiore. In ogni caso, chiunque si iscriva dovrà possedere: - la capacità di esprimersi perfettamente in italiano scritto e orale; - una buona formazione culturale di base. Il possesso di entrambi questi requisiti sarà verificato con criteri e forme che sono precisati sull'apposita sezione del sito del Dipartimento di Civiltà e forme del sapere, 'area studenti' – 'test di valutazione iniziale'. Sul sito del Corso di laurea sono riportate tutte le informazioni di dettaglio, ovvero: Relativamente al test TOLC-SU (di seguito test) di valutazione iniziale e alle modalità per colmare gli eventuali debiti formativi, il Corso di laurea delibera quanto segue: 1. Si ribadisce innanzitutto che gli studenti che intendono accedere ai corsi di laurea triennale del Dipartimento di Civiltà e Forme del Sapere devono sostenere obbligatoriamente il test di valutazione iniziale organizzato dal Dipartimento stesso. Il test di valutazione si svolge a settembre di ogni anno e in altre date che sono comunicate sul sito del Dipartimento. 2. Agli studenti che non hanno superato il test viene assegnato un debito che deve essere colmato obbligatoriamente frequentando i corsi di recupero OFA organizzati dal Dipartimento a conclusione dei quali è prevista un'esercitazione con idoneità; 3. Gli studenti che: a. non hanno superato il test; b. hanno frequentato i corsi di recupero, ma non hanno superato con profitto l'esercitazione conclusiva dei corsi stessi c. non hanno frequentato i corsi di recupero, devono obbligatoriamente sostenere con profitto entro il primo anno l'esame di Letteratura italiana moderna e contemporanea (12 cfu, primo semestre, codice 624LL) o l'esame di Letteratura italiana moderna e contemporanea (12 cfu, secondo semestre, codice 576LL) e solo dopo aver adempiuto a tale obbligo allo studente potranno essere registrati in carriera altri esami. Lo studente ha a disposizione otto appelli tra la sessione invernale (gennaio/febbraio) e la sessione autunnale (settembre); a riguardo si precisa che gli studenti ai quali viene applicato l'istituto della decadenza si devono re-immatricolare e devono ricominciare il previsto iter sopra descritto (test/corsi di recupero/superamento esami bloccanti) fin quando non recuperano gli OFA; 4. Gli studenti che hanno già svolto con profitto il test di valutazione iniziale presso altri corsi di laurea triennale dell'Università di Pisa o, in caso di trasferimento, presso altri Atenei italiani, possono presentare al corso di laurea la relativa attestazione, e il Corso di laurea li può esonerare dal sostenere il test del Dipartimento di Civiltà e Forme del Sapere. Tutte le informazioni utili per le modalità di iscrizione al test, nonché le date e la sede sono riportate sul portale di Ateneo Matricolandosi (http://matricolandosi.unipi.it) e sui siti del Dipartimento e del CDS (http://www.cfs.unipi.it/test-dingresso/). Gli studenti che dovessero avere un debito al test di valutazione dovranno accedere a corsi di recupero organizzati dal Dipartimento di Civiltà e Forme del sapere.

Course Evaluations

Contacts

Presidente del Corso di Laurea
Chiara Tognolotti
Email: chiara.tognolotti@unipi.it

Referente didattico
Federico Nobili
Tel. (+39) 050 2216045
Email: federico.nobili@unipi.it
Unità Didattica del Dipartimento di Civiltà e Forme del Sapere: https://www.cfs.unipi.it/studiare-a-cfs/coordinamento-didattico
Orario di ricevimento: Solo su appuntamento da concordare via e-mail: federico.nobili@unipi.it

Study Plan

For students enrolled in the academic year 2025/2026

Classe l-20 r

Required
Gruppo let i anno comuni (12 CFU)
Gruppo li i anno comuni (12 CFU)
Gruppo spp i anno comuni (12 CFU)
Gruppo sto1 i anno comuni (12 CFU)
Abilità informatiche (6 CFU)
Test di valutazione

Required
Gruppo affini l-20 III anno (30 CFU)
Gruppo art III anno (6 CFU)

Classe l-3 r

Required
Gruppo let i anno comuni (12 CFU)
Gruppo li i anno comuni (12 CFU)
Gruppo spp i anno comuni (12 CFU)
Gruppo sto i anno comuni (12 CFU)
Abilità informatiche (6 CFU)
Test di valutazione

Required
Gruppo affini l3 III anno (30 CFU)
Art III anno (6 CFU)

Other
The course offerings from previous years can be viewed at Course Catalogue.

Career opportunities

Graduates can find employment in public and private communication, social media management, cultural organisation, artistic production, and organisation in the cinema and live entertainment sectors.

Enrolment

The Degree Program in Studies in Performing Arts and Communication has an open access. Find more details here.

In order to attend the course, students must take a non-selective evaluation test to verify the initial preparation level.

This test can be taken even after the enrolment completion.

Here you can find the evaluation test information.

How to enrol

Enrolment for the a.y. 2023/2024 will start at the end of July 2023. The official dates are being defined.


Enter your personal data on Alice portal.

You will need to access using your SPID or Tax code.

After signing up, you can choose:

  • Standard enrolment;
  • Degree program shortening (in the event of a university degree already obtained);
  • Relocation from another University.

The procedure will request:

  • ID scanned copy
  • passport-sized photo (please check size)
  • High school diploma details (Secondary School Name, year, final mark).

Students with a foreign qualification are required to upload:

  • Declaration of Value (DV) issued by the Italian Diplomatic Authorities in their home country, along with the official translation into Italian of the diploma, legalised (or with an “apostille”) and validated, OR, the ENIC-NARIC certificate is accepted in Italian Language. These documents should attest at least 12 years of schooling and the relevant qualification should allow the access to higher education.

For Degree Program shortening the obtained University degree will be required. For relocation from another University previous university career will be required from the other university.

At the end of procedure please print and sign the FORIM to complete enrolment and upload it on the Alice portal in the Career section annexes.

Students with special needs

Students with handicap under art. 3 Italian Law no. 104/1992 or with a certified disability equal or above 66% are required to upload a medical certificate attesting their health condition for university tuition fees exemption (duty stamp is required anyway).

Some special categories under art. 1.1.2 lett. d) e) and art.1.1.3 lett. c) of the Regulations on Tuition fees (such as Italian government scholarship holders, competition winners, detained subjects ) shall email to matricolandosi@unipi.it for a specific calculation of tuition fees.

If you are not applying for the DSU scholarship

If you are not applying for the DSU scholarship, which will be acquired automatically, after choosing your programme, you are required to pay the first installment of tuition fees.

Information and deadlines regarding fees and scholarships for the a.y. 2023/2024 are still being defined.

International students with a foreign qualification applying for a visa applicants can pay the first installment of fees and submit the necessary documentation by 29 February 2024 without delay.

If you are applying for the DSU scholarship

If you are applying for the scholarship, which is automatically acquired and results in immediate enrolment after the ‘choice of course’, the payment of the first installment is deferred to the deadline of the second tuition fee installment: those who successfully gain the scholarship will not be required to pay any university fees. They will only have to pay €16.00 for duty stamp.

Within 3 working days from the payment (or from the ‘choice of course’ in case of submission of the scholarship application), you will receive a welcome email and on you home page of the Alice portal, in the ‘NOTES’ section, the message ‘ENROLLED 2023/24’, will be displayed until the documents presented online are validated.

After tuition fee payment (or alternatively after scholarship application) you are required to upload the FORIM signed on both 2 pages in the Career section annexes of Alice portal. This document will be checked by the Matricolandosi Centre along with your ID card.

As confirmation of your enrolment registration, you will receive a welcome email to your personal email address and at the same time the wording ‘REGISTERED 2023/24’ will be displayed on the Alice portal home page, in the ‘NOTES’ field, which will remain visible until your documents (FORIM, ID document) have passed all the administrative checks.

Only after FORIM has been validated will you be able to book the withdrawal of your Student Card..

The procedures for issuing the Student card can be seen here.

Students with foreign qualification, regardless of their citizenship, must upload the necessary documents that must be validated by the International Office (wis@unipi.it); after enrolment, they will have to upload the enrolment form (FORIM) and follow the procedure described on the page for issuing the student card.

For Degree Program shortening the previous university career will be recognized after submitting to the Students Office the “qualifications recognition” form with the annexed self certification of all exams.

For relocation from another University the Students Office will confirm you the acceptance of the discharge papers from the university of origin.