Chemistry for industry and environment

Course Description

Level: Degree Programme

Degree Class: L-27 R - Content in Italian
Scienze e tecnologie chimiche

Department: CHEMISTRY AND INDUSTRIAL CHEMISTRY

Admission: Programmed

CFUs: 180

Duration: 3 years

Website: https://www.dcci.unipi.it/stc-l-home.html

The degree course in Chemistry for Industry and the Environment trains chemists with a solid cultural and professional background, in the theoretical, experimental, and application areas.  Graduates can apply the principles of chemistry and industrial chemistry to industry, the environment and sustainable development, understand production needs, identify technological developments, and successfully enter the world of work. Students receive basic training in mathematics, physics and chemistry, followed by application and technological disciplines of industrial and environmental chemistry. Lessons include exercises and labs to develop scientific rigour on current issues. The course culminates with an internship at a laboratory or company, serving as the subject of the thesis and the final test. The Bachelor’s degree gives access to the Master’s degree course in Chemistry or Industrial Chemistry. The course complies with the Chemistry Eurobachelor ensuring that graduates have access to higher university levels in Europe.

Content in Italian
Per essere ammessi al Corso di Laurea in Chimica per l'Industria e l'Ambiente occorre essere in possesso di un diploma di scuola secondaria superiore od altro titolo di studio conseguito all'estero, riconosciuto idoneo.
Sono richieste, oltre che una buona capacità di comunicazione scritta e orale, le principali conoscenze di matematica elementare e la conoscenza della lingua inglese a livello B1 accertata mediante test.
Nel caso in cui la verifica delle conoscenze non abbia dato esito positivo sono previste attività di recupero riportate nel Regolamento didattico di Corso di Laurea
Content in Italian
Il numero programmato proposto (60 immatricolati cittadini comunitari e non comunitari equiparati di cui 4 riservati agli allievi della Scuola Normale Superiore di Pisa) permette così l'immatricolazione degli studenti effettivamente motivati e in possesso delle qualità per affrontare il corso di studi proposto. A tale numero si prevede di aggiungere comunque fino a 7 per cittadini non comunitari residenti all'estero richiedenti visto (di cui 2 riservati a candidati aderenti al progetto Marco Polo).
Per l'accesso al Corso di Laurea in Chimica per l'Industria e l'Ambiente sono richieste, oltre che una buona capacità di comunicazione scritta e orale, le principali conoscenze di matematica elementare e di lingua Inglese (B1). Al solo fine di valutare tali conoscenze in entrata, il Corso di Laurea in Chimica per l'Industria e l'Ambiente utilizza il TOLC-S, test somministrato secondo le modalità concordate tra CISIA (https://www.cisiaonline.it/) e sedi universitarie, pubblicate su entrambi i siti di riferimento. Tale test non preclude in nessun caso l'immatricolazione. Sono però previsti Obblighi Formativi Aggiuntivi (OFA) per gli studenti che non ottengono un punteggio di almeno 9/20 nello svolgimento della sezione di Matematica del TOLC-S e non superano il Test di valutazione di Lingua Inglese (B1). Per il recupero degli Obblighi Formativi Aggiuntivi (OFA) in matematica, tali studenti hanno a disposizione un corso di recupero di Matematica messo a disposizione dall'Ateneo, facoltativo e aperto a tutti gli studenti. Gli studenti immatricolati possono sostenere il test TOLC-S o il test OFA, erogato successivamente allo svolgimento del corso di recupero, esclusivamente fino al 31 dicembre dell'anno in corso. Per chi non ha mai sostenuto o superato il TOLC-S, l'unico Obbligo Formativo Aggiuntivo consiste nel sostenere l'esame di Istituzioni di Matematica I (o in alternativa la prima prova in itinere) prima di ogni altro esame. Per il recupero degli OFA in Inglese, tali studenti dovranno conseguire l'idoneità di Ateneo di livello B1 offerta dal Centro Linguistico di Ateneo (CLI) prima di poter sostenere esami del secondo o terzo anno.

Course Evaluations

Contacts

Presidente del Corso di Laurea
Andrea Pucci
Email: andrea.pucci@unipi.it

Referente didattico
Francesca Montagnani
Tel. (+39) 050 2219316
Email: francesca.montagnani@unipi.it
Unità Didattica del Dipartimento di Chimica e Chimica Industriale: https://www.dcci.unipi.it/didattica.html
Orario di ricevimento: Lunedì, mercoledì, giovedì e venerdì dalle ore 10.30 alle ore 12.00 e martedì dalle ore 15.00 alle ore 17.00, solo su appuntamento previa contatto e-mail: s.didattica@dcci.unipi.it

Study Plan

For students enrolled in the academic year 2025/2026

Industriale

Required
Altre attivita' formative (3 CFU) , tipo regola g - opzionale (3 CFU)
Scelta 1 anno (6 CFU) , tipo regola g (6 CFU)

Tecnologico cartario

Required
Scelta 1 anno (6 CFU) , tipo regola g (6 CFU) , tipo regola g (6 CFU)
The course offerings from previous years can be viewed at Course Catalogue.

Career opportunities

Graduates can find employment: in services companies, including those focused on environmental management and sustainability, industrial process control in the food, textile, paper, and materials sectors in government bodies, local health agencies (ASL) or regional environmental protection agencies (ARPA).

Enrolment

The Degree Program in Chemistry for industry and environment has a limited access.

In order to enroll, students must pass a selection.

The call for the academic year 2025/2026 has been published.

Registration will be open on 26 May 2025 at 9 a.m.

60 places for EU and equated non EU citizens ( 4 reserved to students of Scuola Normale Superiore in Pisa)

5 places for non EU citizens residing abroad and applying for VISA (2 reserved to Marco Polo Project candidates)

Registration will be open on 26 May 2025 at 9 a.m.

Sign up or log in to the Alice portal:

  1. In order to sign up you will be asked to insert details about your Health Insurance card (tessera sanitaria) and your tax code (codice fiscale)
  2. You will have to upload a scanned copy of your Identity Document and a passport-sized photograph
  3. Once you entered your personal area, please select “Secretariat” and then “Admission Test”
  4. Once you have completed the registration, a receipt of registration to the admission test with a unique number will be available

The ranking list will be based on the order of application submission.

Ranking list –  Published July 23, 2025

Enrollment guide

Deadlines are included in the ranking list.

Please read the following information