Digital humanities
Course Description
Level: Degree Programme
Degree Class:
L-10 R - Content in Italian
Lettere
Department: PHILOLOGY, LITERATURE AND LINGUISTICS
Admission: Free
CFUs: 180
Duration: 3 years
Website: http://www.fileli.unipi.it/infouma/laurea-triennale/
Italian
Pisa
Per essere ammessi al Corso di Laurea occorre essere in possesso di un diploma di scuola secondaria di secondo grado o di altro titolo di studio conseguito all'estero, riconosciuto idoneo.
Per l'accesso al corso di laurea sono inoltre richieste le seguenti conoscenze: una buona cultura generale, un'adeguata padronanza dell'italiano scritto, la conoscenza dei concetti base della matematica, la conoscenza scolastica di una lingua straniera, preferibilmente l'inglese.
E' previsto un test per l'accertamento delle conoscenze in ingresso, che ha lo scopo di consentire allo studente una auto-valutazione in relazione al corso di laurea e di stabilire la necessità di eventuali obblighi formativi aggiuntivi (OFA). Il test si compone di due parti: una parte riguarda le conoscenze linguistiche, una seconda parte accerta le conoscenze logico-matematiche. In caso di non superamento di una parte del test viene prescritto il relativo OFA, che deve essere completato nel corso del primo anno di studi.
Per essere ammessi al Corso di Laurea occorre essere in possesso di un diploma di scuola secondaria di secondo grado o di altro titolo di studio conseguito all'estero, riconosciuto idoneo. Per l'accesso al corso di laurea sono inoltre richieste le seguenti conoscenze: una buona cultura generale, un'adeguata padronanza dell'italiano scritto, la conoscenza dei concetti base della matematica, la conoscenza scolastica di una lingua straniera, preferibilmente l'inglese.
E' previsto un test di verifica della preparazione (TOLC-SU) per l'accertamento delle conoscenze in ingresso, che ha lo scopo di verificare la preparazione dello studente e stabilire la necessità di eventuali obblighi formativi aggiuntivi (OFA). Il test si compone di due parti: una parte riguarda le conoscenze linguistiche, una seconda parte accerta le conoscenze logico-matematiche. Vengono stabilite le seguenti soglie per il superamento del test di ingresso TOLC: o TOLC-LIN: 15 punti su 30 o TOLC-MAT: 5 punti su 10 In caso di non superamento del test, o di una parte di esso, viene prescritto il relativo OFA, che deve essere completato nel corso del primo anno di studi. L'OFA (debito formativo aggiuntivo) si assolve con la frequenza a corsi di recupero, anche a distanza, che riguardano le competenze linguistiche oppure le competenze logico-matematiche o entrambe.
Per gli studenti impossibilitati a frequentare i corsi OFA saranno previste modalità alternative di assolvimento di tale obbligo:
1) sostenimento dell'esame di fondamenti teorici di programmazione, in caso di mancato superamento della parte logica del test, e/o 2) acquisizione dell'idoneità al laboratorio di scrittura, in caso di mancato superamento della parte linguistica del test.
Nella ipotesi che gli studenti non superino il test e non assolvano i relativi OFA, non sarà loro possibile sostenere rispettivamente: - gli esami di Algoritmica e Linguistica computazionale in caso di mancato assolvimento degli OFA di tipo logico-matematico; - gli esami di Letteratura Italiana e Linguistica computazionale in caso di mancato assolvimento degli OFA di tipo linguistico. Tutti gli studenti che intendono iscriversi al corso di laurea in Informatica Umanistica devono sostenere il test di valutazione per l'accesso. Il test va sostenuto anche nel caso di trasferimenti da altro Ateneo o passaggi da altro Corso di Studi dell'Università di Pisa.
Course Evaluations
Contacts
Presidente del Corso di Laurea
Alessio Malizia
Email: alessio.malizia@unipi.it
Referente didattico
Gloria Penso
Tel. (+39) 050 2215101
Email: gloria.penso@unipi.it
Unità Didattica del Dipartimento di Filologia, Letteratura e Linguistica: https://www.fileli.unipi.it/didattica/unita-didattica
Orario di ricevimento: I ricevimenti si svolgeranno in presenza e/o a distanza, a seconda delle esigenze, previa prenotazione: didattica@fileli.unipi.it
Study Plan
For students enrolled in the academic year 2025/2026
Required
- English language and multimedia communication (9 CFU) - Secondo ciclo semestrale
- Italian linguistics (9 CFU) - Primo ciclo semestrale
- Cultural geography (6 CFU) - Secondo ciclo semestrale
- Writing laboratory (6 CFU) - Primo ciclo semestrale
- General linguistics (6 CFU) - Secondo ciclo semestrale
- Theoretical foundations and programming (12 CFU) - Primo ciclo semestrale
- Web design and programming (12 CFU) - Secondo ciclo semestrale
Test
Required
- Introduction to historical studies (6 CFU)
- Italian literature (12 CFU)
- Computational linguistics (12 CFU)
- History of art (6 CFU)
- Algorithms (6 CFU)
- Data bases and web laboratory (12 CFU)
Latin (6 CFU)
- Introduction to the latin language (6 CFU)
- Latin language (6 CFU)
Required
- Progetto finale (6 CFU)
- Text encoding (6 CFU)
- Contemporary italian literature (6 CFU)
- Training (6 CFU)
- Protocols and network services (6 CFU)
Inf (6 CFU)
- Digital libraries (6 CFU)
- Multimedia production (6 CFU)
- Graphic design (6 CFU)
- Technologies for distance learning (6 CFU)
- Web services development (6 CFU)
Fi-log III anno (6 CFU)
- Principles of logic (6 CFU)
- Philosophy of science (6 CFU)
Other
- Thesis preparation course (3 CFU) - Secondo ciclo semestrale
- History of computing (6 CFU) - Primo ciclo semestrale
Career opportunities
- Expert in digitisation and collection management
- Content manager
- Web designer
- Social media manager
- Language technologist
- Educational tutor
Enrolment
The Degree Program in Digital Humanities has an open access.
In order to attend the course, students must take a non-selective evaluation test to verify the initial preparation level.
This test can be taken even after the enrolment completion.
Here you can find the evaluation test information.
How to enrol
Enrolment for the a.y. 2023/2024 will start at the end of July 2023. The official dates are being defined.
After signing up, you can choose:
- Standard enrolment;
- Degree program shortening (in the event of a university degree already obtained);
- Relocation from another University.
The procedure will request:
- ID scanned copy
- passport-sized photo (please check size)
- High school diploma details (Secondary School Name, year, final mark).
Students with a foreign qualification are required to upload:
- Declaration of Value (DV) issued by the Italian Diplomatic Authorities in their home country, along with the official translation into Italian of the diploma, legalised (or with an “apostille”) and validated, OR, the ENIC-NARIC certificate is accepted in Italian Language. These documents should attest at least 12 years of schooling and the relevant qualification should allow the access to higher education.
For Degree Program shortening the obtained University degree will be required. For relocation from another University previous university career will be required from the other university.
At the end of procedure please print and sign the FORIM to complete enrolment and upload it on the Alice portal in the Career section annexes.
Students with special needs
Students with handicap under art. 3 Italian Law no. 104/1992 or with a certified disability equal or above 66% are required to upload a medical certificate attesting their health condition for university tuition fees exemption (duty stamp is required anyway).
Some special categories under art. 1.1.2 lett. d) e) and art.1.1.3 lett. c) of the Regulations on Tuition fees (such as Italian government scholarship holders, competition winners, detained subjects ) shall email to matricolandosi@unipi.it for a specific calculation of tuition fees.
If you are not applying for the DSU scholarship
If you are not applying for the DSU scholarship, which will be acquired automatically, after choosing your programme, you are required to pay the first installment of tuition fees.
Information and deadlines regarding fees and scholarships for the a.y. 2023/2024 are still being defined.
International students with a foreign qualification applying for a visa applicants can pay the first installment of fees and submit the necessary documentation by 29 February 2024 without delay.
If you are applying for the DSU scholarship
If you are applying for the scholarship, which is automatically acquired and results in immediate enrolment after the ‘choice of course’, the payment of the first installment is deferred to the deadline of the second tuition fee installment: those who successfully gain the scholarship will not be required to pay any university fees. They will only have to pay €16.00 for duty stamp.
Within 3 working days from the payment (or from the ‘choice of course’ in case of submission of the scholarship application), you will receive a welcome email and on you home page of the Alice portal, in the ‘NOTES’ section, the message ‘ENROLLED 2023/24’, will be displayed until the documents presented online are validated.
After tuition fee payment (or alternatively after scholarship application) you are required to upload the FORIM signed on both 2 pages in the Career section annexes of Alice portal. This document will be checked by the Matricolandosi Centre along with your ID card.
As confirmation of your enrolment registration, you will receive a welcome email to your personal email address and at the same time the wording ‘REGISTERED 2023/24’ will be displayed on the Alice portal home page, in the ‘NOTES’ field, which will remain visible until your documents (FORIM, ID document) have passed all the administrative checks.
Only after FORIM has been validated will you be able to book the withdrawal of your Student Card..
The procedures for issuing the Student card can be seen here.
Students with foreign qualification, regardless of their citizenship, must upload the necessary documents that must be validated by the International Office (wis@unipi.it); after enrolment, they will have to upload the enrolment form (FORIM) and follow the procedure described on the page for issuing the student card.
For Degree Program shortening the previous university career will be recognized after submitting to the Students Office the “qualifications recognition” form with the annexed self certification of all exams.
For relocation from another University the Students Office will confirm you the acceptance of the discharge papers from the university of origin.