Digital humanities

Course Description

Level: Degree Programme

Degree Class: L-10 R - Content in Italian
Lettere

Department: PHILOLOGY, LITERATURE AND LINGUISTICS

Admission: Free

CFUs: 180

Duration: 3 years

The Humanistic Informatics programme trains professionals with multidisciplinary skills, enabling them to apply IT tools to cultural heritage and information management. It also equips students with the necessary skills to apply modern technologies for the enhancement and innovation of the humanistic and cultural heritage. The curriculum integrates humanities subjects, such as literature and visual arts, with IT courses, including programming and digital systems design, with a focus on the digitization and utilization of cultural heritage. Laboratory activities and practical projects complement traditional teaching courses. The Bachelor’s degree in Humanistic Informatics gives access to the Master’s degree course in Digital Humanities, which allows students to specialise in digital preservation, cultural heritage enhancement and technologies for the humanities.  

Content in Italian
Per essere ammessi al Corso di Laurea occorre essere in possesso di un diploma di scuola secondaria di secondo grado o di altro titolo di studio conseguito all'estero, riconosciuto idoneo. Per l'accesso al corso di laurea sono inoltre richieste le seguenti conoscenze: una buona cultura generale, un'adeguata padronanza dell'italiano scritto, la conoscenza dei concetti base della matematica, la conoscenza scolastica di una lingua straniera, preferibilmente l'inglese. E' previsto un test per l'accertamento delle conoscenze in ingresso, che ha lo scopo di consentire allo studente una auto-valutazione in relazione al corso di laurea e di stabilire la necessità di eventuali obblighi formativi aggiuntivi (OFA). Il test si compone di due parti: una parte riguarda le conoscenze linguistiche, una seconda parte accerta le conoscenze logico-matematiche. In caso di non superamento di una parte del test viene prescritto il relativo OFA, che deve essere completato nel corso del primo anno di studi.

Content in Italian
Per essere ammessi al Corso di Laurea occorre essere in possesso di un diploma di scuola secondaria di secondo grado o di altro titolo di studio conseguito all'estero, riconosciuto idoneo. Per l'accesso al corso di laurea sono inoltre richieste le seguenti conoscenze: una buona cultura generale, un'adeguata padronanza dell'italiano scritto, la conoscenza dei concetti base della matematica, la conoscenza scolastica di una lingua straniera, preferibilmente l'inglese.

E' previsto un test di verifica della preparazione (TOLC-SU) per l'accertamento delle conoscenze in ingresso, che ha lo scopo di verificare la preparazione dello studente e stabilire la necessità di eventuali obblighi formativi aggiuntivi (OFA). Il test si compone di due parti: una parte riguarda le conoscenze linguistiche, una seconda parte accerta le conoscenze logico-matematiche. Vengono stabilite le seguenti soglie per il superamento del test di ingresso TOLC: o TOLC-LIN: 15 punti su 30 o TOLC-MAT: 5 punti su 10 In caso di non superamento del test, o di una parte di esso, viene prescritto il relativo OFA, che deve essere completato nel corso del primo anno di studi. L'OFA (debito formativo aggiuntivo) si assolve con la frequenza a corsi di recupero, anche a distanza, che riguardano le competenze linguistiche oppure le competenze logico-matematiche o entrambe.

Per gli studenti impossibilitati a frequentare i corsi OFA saranno previste modalità alternative di assolvimento di tale obbligo: 1) sostenimento dell'esame di fondamenti teorici di programmazione, in caso di mancato superamento della parte logica del test, e/o 2) acquisizione dell'idoneità al laboratorio di scrittura, in caso di mancato superamento della parte linguistica del test. Nella ipotesi che gli studenti non superino il test e non assolvano i relativi OFA, non sarà loro possibile sostenere rispettivamente: - gli esami di Algoritmica e Linguistica computazionale in caso di mancato assolvimento degli OFA di tipo logico-matematico; - gli esami di Letteratura Italiana e Linguistica computazionale in caso di mancato assolvimento degli OFA di tipo linguistico. Tutti gli studenti che intendono iscriversi al corso di laurea in Informatica Umanistica devono sostenere il test di valutazione per l'accesso. Il test va sostenuto anche nel caso di trasferimenti da altro Ateneo o passaggi da altro Corso di Studi dell'Università di Pisa.

Course Evaluations

Contacts

Presidente del Corso di Laurea
Alessio Malizia
Email: alessio.malizia@unipi.it

Referente didattico
Gloria Penso
Tel. (+39) 050 2215101
Email: gloria.penso@unipi.it
Unità Didattica del Dipartimento di Filologia, Letteratura e Linguistica: https://www.fileli.unipi.it/didattica/unita-didattica
Orario di ricevimento: I ricevimenti si svolgeranno in presenza e/o a distanza, a seconda delle esigenze, previa prenotazione: didattica@fileli.unipi.it

Study Plan

For students enrolled in the academic year 2025/2026

Required
Test

Required
Inf (6 CFU)
Fi-log III anno (6 CFU)
A scelta dello studente (18 CFU)

    Other
    The course offerings from previous years can be viewed at Course Catalogue.

    Career opportunities

    Graduates can find employment in museums, libraries, cultural institutions, and technology companies in the cultural and creative sector.   The training received enables them to operate as
    • Expert in digitisation and collection management
    • Content manager
    • Web designer
    • Social media manager
    • Language technologist
    • Educational tutor      

    Enrolment

    The Degree Program in Digital Humanities has an open access.

    In order to attend the course, students must take a non-selective evaluation test to verify the initial preparation level.

    This test can be taken even after the enrolment completion.

    Here you can find the evaluation test information.

    How to enrol

    You can register from 24 July to 30 September 2025. After this period, a late payment fee will be applied.


    Enter your personal data on Alice portal.

    You will need to access using your SPID or Tax code.

    You can find the video tutorial at the LINK


    After registering, you'll need to choose a course. You can find the video tutorial at this LINK.

    You can choose:

    • Standard enrolment;
    • Degree program shortening (in the event of a university degree already obtained);
    • Relocation from another University.

    The procedure will request:

    • ID scanned copy
    • passport-sized photo (please check size)
    • High school diploma details (Secondary School Name, year, final mark).

    Students with a foreign qualification are required to upload:

    • Declaration of Value (DV) issued by the Italian Diplomatic Authorities in their home country, along with the official translation into Italian of the diploma, legalised (or with an "apostille") and validated, OR, the ENIC-NARIC certificate is accepted in Italian Language. These documents should attest at least 12 years of schooling and the relevant qualification should allow the access to higher education.

    For Degree Program shortening the obtained University degree will be required. For relocation from another University previous university career will be required from the other university.

    At the end of procedure please print and sign the FORIM to complete enrolment and upload it on the Alice portal in the Career section annexes.

    Students with special needs

    Students with handicap under art. 3 Italian Law no. 104/1992 or with a certified disability equal or above 66% are required to upload a medical certificate attesting their health condition for university tuition fees exemption (duty stamp is required anyway).

    Some special categories under art. 1.1.2 lett. d) e) and art.1.1.3 lett. c) of the Regulations on Tuition fees (such as Italian government scholarship holders, competition winners, detained subjects ) shall email to matricolandosi@unipi.it for a specific calculation of tuition fees.


    If you do not apply for a DSU scholarship
    If you do not apply for a DSU scholarship, which will be automatically recorded after you have selected your degree course (“Scelta del corso”), you must pay the first instalment of tuition fees.

    From 1 October, a late payment fee applies as follows:

    • EUR 50 from 1 October 2025 to 31 October 2025
    • EUR 100 from 1 November 2025 to 1 December 2025
    • EUR 150 from 2 December 2025 (up to 31 December 2025 for newly enrolled students)

    International students holding a foreign qualification and visa applicants may pay the first instalment and submit the required documentation by 31 December 2025 without incurring late fees.

    If you apply for a DSU scholarship
    If you apply for a DSU scholarship, your application will be automatically recorded and your enrolment will be confirmed as soon as you have selected your degree course. In this case, payment of the first instalment is deferred to the deadline for the second instalment. Students awarded a scholarship will not be required to pay any tuition fees; they will only need to pay the EUR 16 virtual stamp duty.


    Within three working days of payment (or of degree course selection if you have applied for a scholarship), the Student Office will check and validate the documents and photo submitted during the enrolment procedure. If the documentation provided is complete and correct, you will receive a welcome email confirming your enrolment. Otherwise, you will be contacted directly by email or phone.

    Students holding a foreign qualification, regardless of nationality, must upload the required documents, which will be validated by the International Office (wis@unipi.it).


    For Degree Program shortening the previous university career will be recognized after submitting to the Students Office the “qualifications recognition” form with the annexed self certification of all exams. Deadline December 31, 2025.

    For relocation from another University the Students Office will confirm you the acceptance of the discharge papers from the university of origin. Transfer deadline is December 31, 2025.