Academic Ranking of World Universities (ARWU)

The ARWU classification, published by ShanghaiRanking Consultancy, takes into consideration academic performance, and compares around 1200 universities worldwide.

In the 2021 edition, the University of Pisa is placed in the 151-200 position range internationally and in the 1-4 position range in Italy.

Beyond global rankings, the ShanghaiRanking Consultancy also compiles a ranking by disciplines (ARWU of Academic Subjects), evaluating 54 grouped disciplines in 5 macro areas. In the 2021 edition, the University of Pisa placed in 29 disciplines, encompassing all 5 macro areas. In particular, the University was ranked third place in Italy for ‘Physics’, where it is among the best 75 in the world.

SubjectRanking
Physics 48